چه لباسی برای بچه ها مناسب است؟

تیم ویرایش آرتاپوش 1401/08/03
چه لباسی برای بچه ها مناسب است- آرتا پوش

چه لباسی برای بچه ها مناسب است؟ اینکه چه لباسی برای بچه ها مناسب است و از چه لباس هایی باید اجتناب کرد، سوالی ست که ذهن تمام پدرها و مادرها را به خود مشغول کرده است، به ویژه آن دسته از والدینی که به تازگی دارای فرزند شده اند و در این زمینه کاملا گیج و سرگردان هستند و چیزی از دنیای بچه داری و امورات مربوط به کودکان نمی دانند.

از طرفی هم به دلیل کثرت در تنوع طرح ها، رنگ ها، مدل ها و جنس لباس های بچگانه، شاید در وهله اول چنین به نظر برسد که انتخاب لباس مناسب برای کودکان از مشکل ترین کارهای دنیاست، ولی اگر والدین نکات مربوط به ست کردن لباس کودکان را بیاموزند و برای آن پیش از خرید زمان بگذارند، به طور قطع کابوس بازارگردی های طولانی مدت و درماندگی در انتخاب لباس مناسب بچه ها را به یک تجربه شاد و لذت بخش تبدیل خواهند کرد و دیگر پاسخ دادن به این پرسش ها که چه لباسی برای بچه ها مناسب است و چطور باید یک انتخاب بی نقص داشته باشیم تا از خرید خود پشیمان نشویم، آن ها را مضطرب نمی کند.

زیرا تمام سختی ها و دشواری ها بخاطر عدم آگاهی است. خبر خوب این است که ما در این مقاله قصد داریم تا شما والدین عزیز را با فنون و ترفند های خرید لباس مناسب برای بچه ها آشنا کنیم.

 

آموزش صفر تا صد انتخاب لباس مناسب برای کودک

به احتمال نود درصد شما هم مانند هر پدر و مادر دیگری، هزاران بار عکس لباس پوشیدن های بچه ها را در سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف دیده اید و از ترکیب و هماهنگی آنها لذت برده اید و دوست دارید تا همان را برای کودک خودتان تهیه کنید. شاید چندین مقاله در مورد اینکه چگونه یک کودک خوش تیپ داشته باشیم مطالعه کرده باشید، اما در عمل نتیجه دلخواهتان حاصل نشده است و حتی ممکن است کودک تان هم از وضع موجود و لباس هایی که برای او انتخاب کرده اید در عذاب باشد؛ زیرا انتخاب لباس مناسب کودکان شرایط خاصی دارد که برای هر کودک  متناسب با اندام و روحیات او متفاوت است و نمی شود یک ایده و مدل را برای همه کودکان اجرا کرد.

بنابراین با آوردن مطالبی که در این پست آموزشی در مورد لباس کودک برای شما گردآوری کرده ایم، به طور خلاصه و کاملا کاربردی، نکات و ترفند های اساسی را در رابطه با اینکه واقعا چه لباسی برای بچه ها مناسب است را آموزش بدهیم.

 

میزان استقلال کودک در انتخاب لباس

امروزه انتخاب استایل و لباس مناسب برای بچه ها برخلاف قدیم، کمی پیچیده شده است و به راحتی انتخاب لباس برای بچه های دیروزی نیست.

کودکان امروز به خوبی با حقوق خود آشنا هستند و از تمام انواع مد و استایل ها به اندازه والدین و یا حتی بهتر از آن ها سر در می آورند.

بنابراین نباید برای تصمیم گیری در این زمینه که چه لباسی برای بچه ها مناسب است خود رای باشید  و نظر آن ها را نادیده بگیرید؛ زیرا با این کار عزت نفس کودک زیر سوال می رود و دیگر نمی تواند به راحتی در مورد علایق و افکار خود اظهار نظر کند.

اما این مساله به آن معنی نیست که او را در فضای انتخاب لباس کاملا آزاد بگذارید و هیچ نظارتی در این کار نداشته باشید و ریش و قیچی را به دست کودکتان بسپارید تا هر چیزی را که به نظرش جلوه داشت را بپسندد.

یادتان نرود که بچه ها با وجود داشتن دریایی از اطلاعات در زمینه مد و استایل، هنوز هم کودک هستند و نمی توانند آن حد و مرزهایی که شرایطی مانند جامعه، فرهنگ، کرامت انسانی و …در جهت داشتن زندگی بهتر ایجاد کرده است را درک کند. از طرفی دیگر پوشش کودکان هم به همان اندازه که آموزش و تربیت او مهم است، اهمیت دارد.

پس این مطلب که چه لباسی برای بچه ها مناسب است باید از سوالات اساسی و دغدغه های همیشگی والدین باشد تا زمانی که کودکشان به بلوغ عقلی و فکری نرسیده است.

همان طور که مشهور است لباس به آدمی شخصیت و هویت می دهد و هر فرد در نگاه اول از ظاهرش قضاوت می شود که این حقیقت در مورد کودکان هم صادق است.

همچنین بچه ها با توجه به لباسی که بر تن دارند رفتار می کنند و از آن تاثیر می گیرند و روحیه حساس خود را شکل می دهند؛ بنابراین والدین در این رابطه باید بسیار حساس و دقیق عمل کنند و به عنوان یک ناظر و راهنما در کنار کودک باشند و معایب و زیبایی های هر لباس را برای او به طرق مختلفی که کودک می پسندد بیان کنند، تا خود کودک هم کم کم در این رابطه که چه لباسی برای بچه ها مناسب است و چه لباسی برای بزرگسالان و یا دیگر گروه های سنی و … آگاهی پیدا کند.

البته والدینی که کودک زیر سه سال دارند از این کشمکش ها فارق اند و بدون دخالت کودک می توانند یک انتخاب خوب داشته باشند.

چه لباسی برای کودک مناسب است یا چه کودکی برای لباس مناسب است؟

هدف شما از انتخاب لباس برای کودک چیست؟

آیا او را تنها یک عروسک زیبا و تو دل برو می دانید که باید به هر قیمتی هر آنچه زیباترش می کند بپوشد و یا اینکه او را کودکی می دانید که نیاز به آزادی و کودکی دارد و در کنار آن،  ظاهرش هم باید مرتب باشد؟

اگر از والدین دسته دوم هستید پس رعایت این نکات در انتخاب لباس مناسب بچه ها به کارتان می آید:

1)دقت داشته باشید که اولین و مهم ترین فاکتور در انتخاب لباس مناسب بچه ها راحتی و آسایش کودکان در آن لباس است؛ بنابراین اگر مثلا کلاهی پیدا کرده اید که کاملا با لباس کودک شما ست است و او را زیباتر نشان می دهد، اما خود کودک با آن راحت نیست و یا کمی برایش تنگ است، توصیه می کنیم از فکر ست کردن و شیک شدن کودکتان بیرون بیایید و او را راحت بگذارید و به خودتان بگویید نا هماهنگ بودن لباس ها همیشه هم بد نیست، اگر کودک شما در آن حالت کاملا راضی و شاد باشد.

در این رابطه بهتر است دور لباس های کت و شلواری و کراوات، کفش های پاشنه بلند، دامن های بلند و یا تور دار و مواردی از این قبیل را هم خط بکشید و اجازه بدهید کودک شما زودتر از سنش وارد دنیای بزرگسالان نشود تا به دلیل لباس هایی که به تن دارد از جنب و جوش و حرکت های آزادانه محروم شود و آرام و موقر در یک گوشه بنشیند که مبادا جایی از لباسش درز باز کند و یا با دامن بلند و کفش پاشنه دارش زمین بخورد.

نگرانی هایی از این قبیل مختص بزرگسالان است، پس لطفا آن را به کودک خود تزریق نکنید.

2)دومین فاکتور در انتخاب لباس مناسب بچه ها، امنیت لباس است که این مساله خصوصا در نوزادان و کودکان نوپا اهمیت دارد. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گشاد بودن یقه لباس ها و یا دکمه داشتن در کنار یقه یا سرشانه که این کار کمک می کند تا کودک حین تعویض لباس، درد و یا آزردگی را تجربه نکند.

حتی الامکان لباس دارای دکمه نباشد و یا اینکه دکمه ها محکم به لباس دوخته شده باشد تا به راحتی کنده نشود و توسط کودک بلعیده نشود.

زیپ ها به شدت خطرناک هستند، پس یا لباس بدون زیپ انتخاب کنید و یا لباس هایی که دارای سرزیپ پارچه ای هستند را خریداری کنید.

به درز لباس ها توجه کنید. گاهی درز لباس ها کلفت و ضخیم هستند و به پوست کودک فشار می آورند و یا گاهی آنقدر ضعیف دوخته شده اند که با یک بار به تن کردن و در آوردن باز می شوند.

هر چه کودک شما سن کمتری دارد سعی کنید از لباس های خیلی سبک و لطیف استفاده کنید تا کودک تحمل سنگینی بار آن را بر خود داشته باشد.

 

لباسی برای بچه ها مناسب است که اجازه فعالیت و حرکت های ژانگولر به کودک بدهد و با یک بار پریدن و افتادن از چند جا باز نشود. پس سعی کنید لباسی را انتخاب کنید که کمی از سایز کودک بالاتر باشد و کاملا فیت او نباشد.

این ترفند هم چنین از این نظر مفید است که دفعات بیشتری می شود آن را به کودکان پوشاند؛ زیرا بچه ها هرچه سن کمتری داشته باشند، رشد بیشتر و سریع تری دارند و باید لباس هایی که می پوشند نیم سایز الی یک سایز بیشتر از سایز آن ها باشد.

در مورد لباس های گرم و زمستانی که مدت بیشتری باید پوشیده شوند هم باید این نکته طلایی را در نظر گرفت.

 

چگونه لباس کودک را ست کنیم؟

بعد از اینکه مهارت کافی درباره اینکه چه لباسی برای بچه ها مناسب است پیدا کردید، نوبت به این می رسد که حالا چگونه لباس کودک را ست کنید.

برای ست کردن لباس کودک کافی است تا کمی با اصول اولیه ست کردن آشنا شوید:

1)هیچ گاه از طرح های شلوغ برای لباس های دو تکه مانند پیراهن و دامن، تی شرت و شلوارک و … استفاده نکنید و کودکتان را در میان انبوهی از طرح و شکل های مختلف پنهان نکنید.

2)همیشه یک لباس طرح دار را با یک لباس ساده ست کنید؛ مثلا اگر بلوز فزرند شما آبی طرح دار است، برای شلوار می توانید آبی ساده و یا یک رنگ نزدیک به آبی که بدون طرح است استفاده کنید.

3)لباس های دو تکه ای که رنگ ساده ای در پس زمینه دارند و تنها یک تصویر کوچک فانتزی و کودکانه در آن گنجانده شده هم عالی هستند، خصوصا اگر طرح روی لباس همان چیزی باشد که مورد علاقه کودک شماست؛ مثلا یک تی شرت و شلوارک سبز رنگ با تصویری از یک دایناسور.

4)سعی کنید از تقابل رنگ ها در ست کردن بهره ببرید. این کار باعث می شود کودک شما مرتب و شیک به نظر برسد و در کنار آن از متعلقاتی مانند گل سر، پاپیون و … برای جلوه بیشتر استفاده کنید.

لباس مناسب برای کودکان لاغر

تفاوتی نمی کند کودک شما چاق باشد یا لاغر، در هر صورت باید متناسب با اندام او برایش لباس انتخاب کنید اما در انتخاب لباس مناسب برای کودکان لاغر نکات ریزی وجود دارد که باعث می شود لاغری بچه ها کمتر به چشم بخورد و توجه دیگران را جلب کند.

1)سعی کنید لباس هایی با طرح سه بعدی برای کودک تهیه کنید تا او را پر تر نشان بدهد.

2)به سراغ لباس های تیره نروید، چون کودک را از آن چه که هست لاغر تر نشان می دهد و در عوض لباس های رنگ روشن، این خاصیت را دارد که بدن را چاق تر نشان می دهد، البته در مورد کودکان همیشه باید این مساله را رعایت کرد و فقط مربوط به کودکان لاغر نیست، زیرا لباس های تیره روحیه کودکان را افسرده و غمگین می کند.

3)سعی کنید لباس بالا تنه و پایین تنه رنگ بندی متفاوتی از هم داشته باشند.

4)استفاده از لباس هایی با خطوط عمودی برای کودکان لاغر ممنوع است و در مقابل از لباس هایی که طرح افقی دارند و کودک را کمی چاق نشان می دهند استفاده کنید.

در صورت نیاز می توانید جدیدترین مدل های لباس کودک را در آرتاپوش مشاهده کنید و جهت خرید اقدام نمایید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.